Page 7 - EnterDC ONLINE
P. 7
KINO: EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR
jsem si takovou fází; jsem totiž velký filmo- s postprodukcí tohoto filmu jsem spolu KINO
vý fanda a občas se na něčem fakt zaseknu s norským spisovatelem Karlem Ovem Knaus-
a s Eskilem Vogtem (spoluautorem) jsme gårdem pracoval na dokumentu o Edvardu
viděli hromadu giallo – italských hororů ze Munchovi, norském malíři a autorovi Výkřiku
70. let. Pamatuju si, že jsme znovu viděli a mnoha dalších niterných obrazů plných
Jakubův žebřík od Adriana Lyneho, taky Hlad úzkosti. Kromě toho ale namaloval i řadu
od Tonyho Scotta, čistě vizuální kousky. Vzpo- obrazů o kráse, smyslnosti, o pocitu viny
mínám si, jak jsme si s Eskilem říkali, jak z radosti a o jejím složitém pojetí ve skan-
moc se tyhle filmy dotýkají něčeho hluboce dinávské kultuře. Munch se hodně zabýval
lidského, co souvisí s úzkostí a smrtelností mladými lidmi, kteří získávají sílu a dospívají
a s dalšími existenciálními otázkami, ale k porozumění sobě samým.
dělají to prostřednictvím specifického žánru.
Tak to byla jedna část. A pak jsme začali roz- Ano, to člověka rozhodně napadne.
pracovávat pár nápadů na základě konceptů Úplně vidíme panoramatické jevy,
konkrétních scén a obrazů. Při tom se nám které Thelma v reakci na represi vytváří.
začala víc a víc rýsovat jedna postava a tou Jsem velkým obdivovatelem Hitchcocka a to-
byla Thelma. A najednou jsme si pohrávali se ho, jak používá psychologické dilema jako
dvěma věcmi naráz. S jednou, která nám byla východisko pro vyprávění. Marniino trauma
dobře známá; s příběhem o dospívání, který z dětství, úzkost a vina ve Vertigu, je v tom
tak trochu odkazuje na mladšího bratra v Hla- něco hravého, co mě inspiruje. V tomto
sitější než bomby nebo na melancholickou případě se jedná o tělesnou úzkost. Mladá
samotu v Oslo, 31. srpna, a zároveň s tímhle žena se potýká s nevysvětlitelnými záchvaty,
žánrovým prvkem. Právě to bylo na celém jichž jsme svědky na začátku filmu a které
procesu nejzábavnější, použít styl vyprávění doktoři ani vědci nedokáží pořádně vysvětlit.
postavený na hlavním protagonistovi, tak jak Dělal jsem si pečlivý průzkum. Námět
to obvykle dělám, a přitom zjistit, jestli se mi psychogenních neepileptických záchvatů,
to podaří vizuálně povýšit do světa, kde je neboli PNES, je skutečný. Nemají implikace
mnohem větší prostor pro představivost. nadpřirozeného charakteru, ale pokud jde
Eili Harboe předvádí Thelminy emoce o provázanost psychologických a somatických
s bolestnou citlivostí. Příběhy o do- zážitků, spousta věcí se jen těžko vysvětluje.
spívání bývají vždy dost výbušné, ale
tento je navíc okořeněný její fascinací Další inspirace, která člověka na téma
jinou mladou ženou, což je nejspíš v roz- mladých žen a telekineze nevyhnutelně
poru s její náboženskou výchovou. napadne, je Stephen King.
Pro Thelmu to představuje problém, protože No jasně. Carrie a pak taky Žhářka. Jsou skoro
skrze své rodiče si zvnitřnila k takovému jako řecké mýty, kde se někdo snaží vyhnout
životnímu stylu kritický postoj. Ale já jsem svému osudu, ale dřív nebo později se mu
to chtěl ukázat i jako něco čistého a krás- přeci jen musí postavit tváří v tvář. Jenže
ného. Je pro ni složité přijmout se taková, on staví své příběhy na postavách a je také
jaká opravdu je. Je zajímavé, že zároveň neuvěřitelně lidským spisovatelem.
-Káťa-
7