Page 6 - EnterDC ONLINE
P. 6

KINO: EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR

KINO

      JOACHIM TRIER

      REŽISÉR THELMY

      Řekne-li se norský film, většině se asi vybaví kultovní komedie Bårda Breiena Kurz
      negativního myšlení (2006). Jiní si naopak vystačí s představou kriminálních filmů
      a norskou kinematografii shrnou jako jednu velkou adaptaci knih Jo Nesba. Jak však
      zejména festivalové tituly dokazují, tamní produkce zahraničnímu divákovi nabízí
      mnohem více. Příkladem za všechny je celovečerní tvorba Joachima Triera (1974),
      která zatím čítá čtyři filmy, všechny do jednoho však dokazují, nakolik lze tradici
      skandinávské kinematografie umně propojit se západními vlivy a postupy. Nejen ná-
      padité stylové zpracování snímků, ale zejména schopnost natočit melancholické, pa-
      tosem nezatížené charakterové studie z Triera právem činí jednoho z nejdůležitějších
      evropských režisérů současnosti.

      Diváky zvyklé na naturalistický tón více mentálními obrazy. Vyrůstal jsem na An-
      vašich předchozích známých filmů tonionim a Bergmanovi, ale také na Brianu
      Repríza, Oslo, 31. srpna a Hlasitější než De Palmovi. Taky se mi vždycky líbily existen-
      bomby možná překvapí, že jste natočil ciální implikace Cronenbergovy Mrtvé zóny.
      thriller s prvky nadpřirozena. Proč jste Podle mě je to skoro jako pohádka, jejímž
      se vydal tímto směrem?                    prostřednictvím můžete ukázat něco velmi
      Abych byl zcela upřímný, vždycky jsem točil lidského, co je vám velmi blízké a přitom je to
      takový film, jaký jsem zrovna chtěl. Tentokrát zasazené do nadpřirozeného prostředí.
      jsme se vydali zvláštní cestou, kde jsme
      si skutečně chtěli vyzkoušet něco nového. Jak příběh Thelmy vznikl?
      Jako mladý jsem se hodně díval na filmy Chtěl jsem natočit tak trochu čarodějnický
      a vždycky tam bylo něco, co se dalo vyjádřit příběh, který by se odehrával v Oslu. Prošel
6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11