Page 26 - EnterDC ONLINE
P. 26
KINO: ALTERNATIVNÍ PROGRAM
KINO út 18. 2. DEGAS: VÁŠEŇ PRO DOKONALOST
/20.00/
výtvarná Velká Británie / 2019 / premiéra / 85'/ tit. / 130,- Kč
galerie Putujte s námi z vynikající výstavy v muzeu Fitzwilliam v Cambridge, jehož
v kině rozsáhlá sbírka Degasových děl je tou nejreprezentativnější v Británii,
do ulic Paříže. S exkluzivním přístupem k různorodým vzácným dílům
vypovídá tento film fascinující příběh o snahách Degase o dokonalost,
a to jak experimentováním s novými technikami, tak i studiem starých
mistrů. Někdy frustrovaný svým vlastním selháním byl Degas vyčerpáván
obsesivními představami a poruchami zraku, ale jeho odhodlání zachytit
každodenní život bylo zřejmé v každém tahu, který udělal. Mnohé
Degasovy kresby a plastiky, se kterými nebyl zcela spokojen, byly po
celou dobu jeho života uchovávány v soukromí. Nyní je považujeme za
jedny z nejkrásnějších, do detailu provedených expresivních prací moderní
éry. Prostřednictvím vyprávění přátel a komentátorů a skrze Degasovy
dopisy tento film odhaluje mnohem komplexnější pravdu o jednom
z nejvlivnějších francouzských umělců konce 19. století a umožňuje nám
nahlédnout do Degasovy umělecké mysli. Režie: D. Bickerstaff.
po 24. 2. GISELLE
/18.00/
Bolšoj Rusko / 2020 / premiéra / 150'/ bez slov / 200,- Kč
balet Balet Giselle je esencí romantismu. Balet o prosté dívce Giselle, která se
po smrti promění ve vílu podle libreta francouzského básníka Theophila
Gautiera. Příběh se volně zakládá na motivu lidové legendy o vílách -
mladých dívkách, které zemřou ještě před svatbou, proměňují se ve víly
a oblečeny ve svatební šaty a girlandy květin tančí za svitu měsíce. Giselle
fascinuje protikladem prvního jednání ve světě lidí a druhého bílého
jednání v nadpozemském světě víl. Kouzlem baletu je choreografie říše víl,
vytvoření dokonalé iluze nadpozemských bytostí. Giselle působí dojmem
nehmotné bytosti, stínu vznášejícího se nad zemí. Zobrazení takového
romantického ideálu bylo důvodem, proč tanečnice začaly používat střevíce
se zpevněnou špičkou, aby při tanci na špičkách mohly vytvořit dojem
nehmotnosti. Hudba: A. Ch. Adam. Choreografie: J. Grogorovič.
26