Page 84 - EnterDC ONLINE
P. 84

HISTORIE DC: POČÁTKY KIN V DĚČÍNĚ

               Brzy se ukázalo, že využívání víceúčelových  gram a neuvádět stejné filmy jako konkurence.
               sálů pro projekce není šťastné, a to nejen   Pouze opravdové trháky měly vyhrazeny celý
               s ohledem na kolize termínů. Kvůli snadné    týden. Mezi ně patřila například „nebezpečně
               vznětlivosti filmového materiálu vyžadoval   smyslná“ Bílá otrokyně či první verze Bídníků,
               provoz kin řadu protipožárních opatření,     Fantomase, nebo Hraběte Monte Christa. Dra-
               především vybudování ohnivzdorné             maturgická skladba se ustálila na bloku krátkých
               promítací kabiny. Nejlepším řešením se       filmů různých žánrů v první polovině večera
               ukázala stavba nového prostoru určeného      a delším filmu (35 – 45 min.) v druhé části.
               přímo pro promítání. Jako první se k tomuto  Celý blok se mohl několikrát za den zopa-
               kroku odhodlal děčínský Fridrich Leinweber,  kovat a tak Leinweberovo i Brandovo kino
               který ve svém domě na Bahnhofstraße zřídil   promítalo od 16 do 23 hodin prakticky non-

                                                                              stop. Ve volných dnech
                                                                              se začínalo dokonce již
                                                                              ve 13 hod. Pouze Ihmt,
                                                                              který střídal projekce
                                                                              s jinými představeními,
                                                                              zahajoval až v 19 hodin
                                                                              a navíc mohl hrát jen 4 –
                                                                              5 dnů v týdnu.

                                                            Boj o diváky přinášel
                                                            stálé novinky a zlepšení.
                                                            Provozovatelé  se
                                                            snažili předstihnout
                                                            konkurenci například
                                                            kvalitní doprovodnou
ZÁBAVA & STYL  zcela nový kinosál (na fotografii), do kterého hudbou, občerstvením či například zřízením
               svůj podnik přesunul. První představení se kuželníku. Průkopníkem inovací se stal
               zde odehrálo 2. 12. 1911 za přítomnosti především agilní Leinweber. Koncem 1913
               děčínského starosty Franze Lufta a dalších například s velkým halasem inzeroval napro-
               hostů. O rok později, 4. prosince 1912, otevřel stou senzaci – uvedení zvukového filmu.
               zbrusu nový kinosál také Gustav Brand. Kino Děčín patřil mezi první provinční města, kde
               Elbhof (později Labe) zřídil v bezprostředním se taková možnost nabízela. Ve skutečnosti
               sousedství monumentální vily, po které svůj ovšem film zůstával nadále němý. Zvuk se
               podnik pojmenoval.                           k němu pouštěl zvlášť z gramofonové desky.
                                                            Vzájemnou synchronizaci obou přístrojů
               Vzhledem k nabídce hned tří stálých kin mělo zajišťovalo nákladné zařízení firmy Gaumont
               děčínsko-podmokelské publikum skutečně zvané chronograf. V praxi ovšem nefungo-
               velkou možnost výběru. Boj o diváky nutil pro- valo příliš spolehlivě a ani zesílení zvuku
84 vozovatele 2 x týdně kompletně vyměnit pro- tehdy ještě nebylo dostatečné. Většina filmů
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89