Page 24 - EnterDC ONLINE
P. 24
DIVADLO: UPOUTÁVKA NA PŘEDSTAVENÍ
premiérově předložil režisér Luděk Golat dokonalosti, může být v klidu spokojen a celý
a mně jím udělal radost, o kterou je vhodné se příběh si s touto pěvkyní hezky česky prožít.
podělit. K několika dílčím okamžikům, odeh- Dobrý byl tenorista Ondřej Koplík v roliTamina.
rávajícím se na scéně, bych snad výhrady měl, Počáteční problémy s intonací překonal a v dru-
scény, přinášející v průběhu děje výborné ná- hé polovině večera zněl jistěji. Je zajímavé, že
pady a chytrý nepodbízivý humor, však drtivou se jeho hlas poslouchá o poznání lépe v mo-
většinou převažovaly a já jsem se jednoduše mentech, kdy zpívá sám. Árie mu tak vychá-
DIVADLO příjemně bavil. Tříhodinový večer utekl ry- zely lépe než ansámblové scény. Královna noci
chlostí nevídanou. Napomohly tomu i velmi Mariana Hochelová nepředvedla hezké výšky,
pěkně provedené kostýmy Heleny Anýžové k těm jí chyběla uvolněnost, z hrdla je nebylo
a přehledná a pro Golatovy myšlenky vhodně možné dostat. Jinak má však znělý hlas a muzi-
provedená scéna Jaroslava Maliny. Ten našel kantskou jistotu, a tak svou roli přeci jen zvlád-
správný způsob, jak diváka bez jakýchkoliv la se ctí. Zde je zajímavé srovnání s diametrálně
rušivých elementů provést od dračí scény po odlišným témbrem Vandy Šípové, kterou jsem
neobvykle, ale o to více zajímavě řešenou měl možnost slyšet na generální zkoušce. Její
scénu závěrečnou, kdy je na pódiu celý an- barva hlasu je v dobrém slova smyslu unikát,
sámbl, a dokonce i Královna noci zvesela tančí a to i při mluveném slovu. Ta jakoby naopak
se Sarastrem. Pro zpěv byl samozřejmě zvolen nedokázala hlas otevřít v poloze střední,
originální jazyk. Česky mluvené dialogy s „li- v které zní příliš úzce. Výjimečně zajímavá je
bereckými“ úpravami, které do děje vtahují však v hloubkách! Díky jejímu nevšednímu
i dirigenta, nebyly ničemu na škodu a naopak témbru zazpívala slova„...Sarastro wird erblas-
byly vhodným a vtipným vyústěním toho, co se sen!“ přímo nádherně a její výšky se mi líbily
odehrává na scéně... mnohem více než u její slovenské kolegyně.
V Liberci mají báječné mladé pány. Lukáš Bařák
V Rakousku či Německu, a lze to tvrdit i o na- Papagena interpretovat dovede a je zároveň
šich nejpovolanějších pěvkyních, se Pamina skvělým hercem. Totéž lze říci o velmi dobře
interpretuje jinak, než jak ji podává sopra- zpívajícím Jakubu Tolašovi, který to stejně
nistka Tereza Mátlová. Ta má otevřený a znělý nekompromisně a bez zábran rozbalil na
témbr a podmaňuje barvou, která je zejména generálce. Oba pánové jsou pro tuto roli jako
ve střední poloze atraktivní a tajemná. Ne- dělaní a jeden je více„střelenej“ než druhý...
zdráhám se však říci, že na hebká pianis-
sima a jemně nasazované tóny klenuté do Liberecká inscenace se hýbe a baví. Pohy-
procítěných oblouků nenarazíme. Mátlová buje se v ní téměř vše, co lze do pohybu uvést.
není pro Mozarta ideálním typem hlasu a zpívá Je udělána dobře a zaslouží si, aby se na ni
jej svérázně, a to způsobem sobě vlastním. Ale chodilo.
i přes tyto výhrady zanechala dobrý dojem -MB-
a obecenstvu se líbila. A proč ne? Na jevišti
vypadala skvěle, kytara na jejích zádech byla Kouzelnou flétnu v nastudování Divadla
báječným doplňkem, a chce-li si posluchač F. X. Šaldy v Liberci uvede Městské di-
večer jednoduše užít a není posedlým vadlo Děčín 19. ledna.
hledačem existující, ale vzácné mozartovské
24