Page 29 - EnterDC ONLINE
P. 29
DIVADLO: UPOUTÁVKA NA PŘEDSTAVENÍ
zdokumentovány jeho výroky pronášené Podobně jako v S nadějí, i bez ní se Vůjtek DIVADLO
v kruhu kamarádů z SS, v nichž se ke své účasti nebojí ve hře použít mnohdy hodně černý
na genocidě hrdě hlásí. humor, s nímž reflektuje nacistické kariéry
„V Jeruzalémě Eichmann bojoval o život a který plyne z toho, že postavy hovoří o svých
a podle toho taky vypovídal.V Argentině se ale osudech autentickým slovníkem, který je
o své válečné minulosti svobodně rozpovídal v dramatickém a často sarkasticky vyostřeném
a namluvil několik desítek magnetofonových kontrastu s hrůznou skutečností historických
pásků. Obě výpovědi jsou ideově naprosto událostí. Sám autor k tomu říká:„Nedokážu si
odlišné a text hry vychází z jejich konfrontace,“ představit své psaní bez humoru, zvláště tahle
říká autor. velká témata jej potřebují. Jinak zde hrozí, že
Ve Slyšení se tak Eichmann snaží obhájit výpověď sklouzne k sentimentálnímu patosu.
a dožaduje se slyšení před Bohem, který Můžeme se dojímat nad utrpením obětí, ale
však stále nepřichází. Zato se objevují další podle mě je mnohem přínosnější, když se
pos-tavy. Třeba „žena z lidu“ Vlastička, za- dokážeme vysmát zlu, které je působí. Náš
stupující ty, kteří se v rozbouřených dobách svět tím sice nespasíme, ale aspoň ho lépe
dokáží svézt na jakékoli vlně, dva kolegové poznáme. Tato poznávací funkce humoru je
z SS, polský generální guvernér a Eichmannův pro mě zásadní.“
svého druhu protipól Frank a čtyři ostravští
Židé, kteří holocaust náhodou přežili. Kariéra Postavu jednoho z hlavních organizátorů
nacistického zločince, jenž chce samot- holocaustu Adolfa Eichmanna hraje Marek
nému Pánubohu vylíčit svou verzi událostí, Cisovský, pro nějž byla role přímo napsána.
je konfrontována s osudy Židů, kteří byli „Na Marka jsem si myslel od první chvíle.
vyvezeni v roce 1939 do tábora v Nisku nad Je to herec, který dozrál k těm největším výz-
Sanem, kam směřovaly první Eichmannovy vám. Navíc má humor, který je mi blízký.Věděl
transporty. Ten vůbec první byl vypraven jsem, že s Markem si s Eichmannem můžeme
z Moravské Ostravy 18. října 1939. Veřejnosti pohrát a že nás to bude bavit.Vznikl tak sebelí-
byla celá akce předkládána jako dobrovolná tostivý narcis, který se snaží svým příběhem
iniciativa židovské obce, které bylo velkoryse dojmout své okolí. Někdy mám i obavy, že se
poskytnuto území v Polsku pro „přeškolení“. mu to povede,“ prozrazuje dramatik.
Vybraní muži z Ostravy a Frýdku se měli 17.
října dostavit do ostravské Jízdárny, odkud Režisérem inscenace je, stejně jako v případě
byli odvezeni na nádraží Ostrava-Přívoz. příběhu Josefy Slánské v S nadějí, i bez ní
18. října vyjel z Ostravy první vlak s necelou umělecký šéf Arény Ivan Krejčí, který ji, podle
tisícovkou mužů ve věku od 17 do 55 let. Po slov autora textu Tomáše Vůjtka, pojímá jako
příjezdu proběhla selekce podle povolání. Ti, „oratorium, které se v závěru zvrhne v jakési
kteří se SS nehodili na práci, byli vyhnáni za spílání publiku, možná je to, řečeno se Shake-
demarkační linii se Sovětským svazem, kde spearem, ´příběh vyprávěný blbcem´, možné
byli většinou pochytáni a posláni do gulagů. je tady úplně všechno. Každopádně je to velké
divadlo.“
-MS-
29