Page 17 - EnterDC ONLINE
P. 17

DIVADLO: UPOUTÁVKA NA PŘEDSTAVENÍ

vraha, děs člověka, který právě zabil – snaží    pozoruhodné kvality spojené s dramatičností.       DIVADLO
se Vávru křísit, pak jeho tělo schovat, aby      Režisérka měla pro své řešení ovšem herečku
nakonec přijala neodvolatelnou pravdu, že        schopnou sílu této dramatičnosti provést. Pavla
dokonáno jest. Podání Vávrovy smrti bylo         Gajdošíková začíná jako mladičká dívenka,
natolik výrazné, že po skončení hry mnohý        poskakující občas jako nezvedené mládě, které
divák pocítil zachvění paradoxního pocitu        si neví se sebou rady, a prožívající nejen svou
překvapení, že Dušan Urban vůbec vstal.          první lásku, ale i trochu dětinské, leč láskyplné
Kateřina Lužná / Protimluv / květen 2018         vztahy s otcem. Do tohoto šťastného věku
                                                 vstoupí první osudové rozhodnutí o sňatku, jež
                                                 učiní Lízal s Vávrou. Maryša Pavly Gajdošíkové
                                                 se mu – jak velí příběh – vzpírá, ale nakonec se
                                                 podvolí tlaku a přijme další rozhodnutí, o němž
                                                 však od počátku ví, že přinese jen utrpení.
                                                 Alois Mrštík, Vilém Mrštík: Maryša
                                                 Autor je teatrolog
                                                 Jan Cisař / Lidové noviny / 18. dubna 2018

Nejklasičtější klasika                           Černobílá maryša nečernobíle aneb co
Inscenaci Maryši ostravského Divadla Petra       s klasikou dnes?
Bezruče předcházela před jejím pražským          Bezruči jsou divadlo, které se zaměřuje
hostováním dobrá pověst a vyprodané              především na mladší publikum, dá se tedy
představení v Divadle v Celetné potvrdilo,       očekávat, že někteří jeho diváci se s touto
že právem. Režisérka a umělecká vedoucí          hrou setkají na jevišti poprvé. Ostravská
souboru Janka Ryšánek Schmiedtová se opřela      Maryša ovšem není školní inscenace, která
o lineární, přímočarý, logicky po sobě jdoucí    má mít především osvětovou funkci. Naopak,
příběh této hry, který známe jako vyprávění
o nešťastně provdané dívce, která otrávila
nenáviděného muže kávou. Tento příběh
svou emotivností stále přitahuje, trvale láká
k inscenování. Ale málokdy se také chápe
jako vynikající, v české tvorbě divadelních her
skoro ojedinělá dramatická hodnota, jež nabízí

                                                                                                    17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22